Saturday, November 13, 2010

i'm back!~pelengkap separuh agama.

assalamualaikum...

wah2,dah lama sangat sy x menulis.rindu betul nak meluahkan segala yg terbuku di hati kt blog yg bisu & xberhati perasaan ni...hai encik blog,i'm back!

dalam sem ni saje dah beberapa org kawan sudah melangkah ke fasa baru kehidupan( on the way nak kawen)..seorang senior sy yg sgt rapat di skolah dulu sudah mengakhiri zaman bujangnya baru2 ni.masih terbayang dia menghisap lolipop.masih terbayang dia berbaju sekolah,berhempas pulas usung buku rujukan ke hulu-ke hilir struggle nak spm.sekarang dah kawen..hmm..oh pantasnya masa..atau masa memang begitu,cuma saya yang x pernah berubah dari frasa hidup level 1???entahla..

sebenarnya yg dah kawen/tunang tu xramai pun. cuma mungkin sebab mereka rapat dgn sy,so bila dapat berita tu dr sorg demi sorg,jd rasa mcm ramai.walhal yg the rest lg ramai blom tunang or kawen..whatever.

beginilah, memandangkan tahun depan sy sudah tahun akhir.4th year..berdasarkan pengalaman melihat kehidupan org lain,sy rasa sudah tba masanya sy bersedia ke arah fasa yg sama:mendirikan rumah tangga.senang disebut,tapi tanggung jawab yg digalas seiring lafaz ijab qabul yg diakad bukan senang,mudah,simple mahupun seringan sebutan 'nak kawen'.berat.berat.dan berat.

bg yg memahami matlamat perkahwinan bg menambah kekuatan dlm ketaatan&ibadah kpd ALLAH,melahirkan zuriat buat meramaikan generasi mukmin pembela agama, seterusnya kpd tanggung jawab menyerahkan sebahagian diri kita pada pasangan(kerana hidup pasti bukan 100% sama spt b4 kawen), berjaga malam menjaga anak sakit demam,siang malam memikirkan proses membesarkan anak2-SEKIAN!ini sudah cukup membuktikan nikah itu berat sekali...berat.berat.dan berat.



bila sy cakap kahwin itu sesuatu yg berat,bukanlah bermaksud sy xnak kawen.tetapi jiwa sy ketakutan memikirkan tanggung jawab dan amanah yg bakal ALLAH sediakan setelah bersedia diijab kabul- dgn pasangan bakal peneman sepanjang kehidupan.

mencari pelengkap separuh agama itu juga bukan mudah.
"sesiapa yg berkahwin maka dia telah menyempurnakan separuh drpd agamanya,separuh yg lagi,hendaklah dia bertakwa kpd ALLAH"-adaptasi hadis Rasulullah.s.a.w.

...............................................................................................

buat bakal pelengkap separuh agamaku,suatu hari nanti mungkin aku izinkan kamu membaca coretan ini..bacalah kandungan tulisan saat aku ketakutan.hilangkanlah ketakutan ini dgn kejujuran kamu memegang amanah Tuhan.jujur.ikhlas.siapa saja kamu,ini saja kriteria yg bisa menundukkan aku.

aku mahu kamu yg begitu. xperlu pura2 buat penambah sedap rupa..

aku punya mak ayah yg sudah tua.tahu x berapa banyak duit mereka sudah aku habiskan buat membayar yuran pengajian+makan+minum+beli baju+ubat??? Rm100 000?tidak..tapi jauh lebih banyak dari itu. adik beradik aku 9 org semuanya.cuba darabkan.berjuta ringgit kan?
tahu x sudah hampir 40 tahun masa mereka habiskan(mungkin bazirkan) buat membesarkan aku..hampir tidak cukup tidur mereka saat aku demam,hampir kering air mata mereka menangis saat aku bersedih, berkongsi senyum waktu aku gembira dgn result cemerlang peperiksaan,juga turut tenang dlm duka semasa result exam aku menghancur remukkan jiwa.hmmm.
~jadi wahai bakal pelengkap separuh agamaku, boleh x kamu hormati mereka,sayangi mereka,dan mudahkan aku untuk membahagiakan mereka walaupun setelah aku menjadi milik kamu?aku tidak rela walau sehiris hati mereka terguris kerana kamu..apa2 shj berkaitan kamu..mungkin aku jd lebih mementingkan kamu sehingga mengabaikan mereka.nauzubillah.
wahai kamu,jika kamu memuliakan kedua orang tuaku,percayalah tanpa sebarang paksaan,kamu bakal memperoleh ketaatanku & hormatku kpd kamu,juga pada ibu ayah kamu yg juga membesarkan kamu..terima kasih utk itu.




kamu,bakal pelengkap separuh agamaku,
aku punya cita2 yg besar..aku pernah bertemu pakcik yg terpaksa masuk penjara kerana xberduit membayar peguam bela. aku pernah bertemu ibu yg menangis risaukan anak yg ditangkap-xpunya wang mengupah peguam tukang bercakap mewakili anak yg teraniaya.dan aku sering bertemu isteri2 mangsa kezaliman suami yg mengabdikan hidup mereka dlm azab berumah tangga hanya kerana mereka buta undang2..
wahai kamu,sudikah kamu menjadi penyokong setia cita2ku???? sokongan kamu pasti buat aku bersemangat menolong mereka yg memerlukan. sokongan kamu semestinya buat aku tenang meneruskan perjuangan.sokongan kamu moga2 mengundang redha Tuhan.sokongan kamu mungkin mampu membebaskan seorang pakcik tua yg teraniaya dr penjara.sokongan kamu mungkin mampu melahirkan senyum seorang isteri yg saban hari menanggung derita.
kalau suatu hari nanti,cita2 besarku ini mati,terserahlah.itu kelemahanku.tetapi saat dan tika ini,sewaktu aku masih punya impian& cita2 seperti itu,aku mengharapkan kamu menjadi penyumbang terlaksananya impian itu..sudikah kamu menjadi penyokong paling setia????jangan risau,kerelaan kamu menyokong aku pasti buat aku sedar diri untuk menjadi isteri & ibu yg mithali.insya ALLAH.(kerana aku juga mahu menjadi penyokong setia cita2mu.apa shj.cita2 itu adalah hak seorang insan yg hidup di bumi Tuhan).

wahai kamu bakal pelengkap separuh agamaku,
kalau saat ini,ramai yg memuji rupa parasmu.suatu masa aku sedar rupa paras yg mempesona itu bakal hilang.hlang ditelan kedut usia.hilang disapa uban putih di kepala. yg kekal pada kamu hanyalah 'kamu'..sikap kamu yg baik.akhlak kamu yg mulia..cinta kamu yg tulus dan setia krn DIA..kerenah kamu yg menyenangkan..karisma kamu mendepani kehidupan..toleransi kamu yg tinggi dlm memenuhi tuntutan anak & isteri.kamu yg begitu..hanya itu yg kekal..
maka,biarlah rupa kamu yg begitu..aku terima..perindahkanlah dgn pesona akhlak yg mulia..sempoi,gila2 xmengapa..romantik,jiwang karat kadang2 xmengapa..yg penting kamu tahu agama itu letaknya di mana.
kerana aku juga sama..tiada indahnya rupa ini..maka sudilah menerima yg biasa2..insya ALLAH aku bakal memperbaiki diri ke tahap yg lebih baik.kerana aku & kamu-bakal bertemu DIA jua akhirnya.

kamu bakal pelengkap separuh agamaku,
jujur & ikhlaslah.
berlapang dada.
[relax,cool,macho.hahaha.]
jujur dan ikhlas itu lambang takwa.aku bukan mengarang madah pujangga.ini harapan yg terluah saat ketakutan..hari demi hari bakal berlalu.dan saat 'menimang' amanah itu makin hampir.(kecuali jika nyawaku diambil Tuhan lebih awal)..
ini harapanku.sukar dan berat untuk kunyatakan..seberat membuat pilihan memilih kamu..maaf andai keterlaluan..kalau seorang lelaki punya pelbagai hak dlm hidupnya,masakan seorang perempuan hanya 'dipaksa' menerima tanpa diberi penghormatan terhadap hak2nya juga..

perkahwinan itu kehidupan,
maka biarlah ia bahagia...

kamu,cukuplah kamu yg begitu.
bakal pelengkap separuh agamaku.
bakal memperoleh ketaatan dariku.
bakal menjadi teman utk tua ber-sama2ku,
cukuplah kamu yg begitu.
yg membahagiakanku.
dan aku membahagakan kamu.
untuk itu-jujur dan ikhlaslah.
hati jangan belok2.
jangan khianat,jangan jahat.
jujur dan ikhlaslah.
kerana itu lambang takwa.
yg menghasilkan bahagia.

kamu,walau siapa pun kamu,
moga2 sempurnalah separuh agamaku.amin.






.....................................................................................................

buat:
keyna:semoga berbahagia.impian sekian lama dah terlaksana.bersyukurlah.
izzah shaha: jgn bersedih.anda juga pasti bakal disunting.insya ALLAH.
syida: sy masih ter-tanya2 mcm mana la ciri2 lelaki idaman syida???haha.
najwa: dah berlatih jd ibu kan?mcm mana?senang x?
izzah hafizah: i pray 4 ur happiness.really pray..hope 4 a happy ending story.**wink2**.
nani: bila nak stop mengharap??ada yg lebih baik menanti.ameklah yg 'lbh baik' tu.:-)
hanim: simpan duit dr skang.nanti bg tiket flight nak gi tengganu makan nasi minyak.
k.not:dikyah nak anak sedara..risau memikirkan anda.
cik: geng,prepare utk jd my agent one day.

wassalam.








4 comments:

  1. mar, saat mar akan tiba jgk nnt..insya Allah..:)

    ReplyDelete
  2. semestinya,insya ALLAH..tp risau memikirkn kmampuan nak pikul t/jwb tu.akak,jom 'enjoy' puas2 skang.nanti susah sbb akak nk kena jga anak2.hahaha.

    ReplyDelete
  3. kumpul duet??awak nak nek flight betoi nie??nant orang usahakan..remind me..:)

    ReplyDelete

Followers

About Me

My photo
penuntut institut pemikiran politik Ibnu Hussian.