Thursday, November 25, 2010

sumbangkan separuh keselesaan.

mengantuk yg disimpan berhari2-tidur kurang 2 jam selama 4 hari.dah nak tertutup kelopak mata ni tapi digagahkan juga.sebab mahu menulis sesuatu yg penting di sini.

melihat adik2 diserahkan semula oleh fasilitator kpd ibu bapa masing2 menyuntik syahdu yg bukan sedikit..merenung dari jauh seorang adik perempuan yg saya tahu merupakan perokok tegar menangis memeluk kakak fasi atas bimbingan dan tunjuk ajar.mengucapkan terima kasih kerana mengajarinya solat,akhlak yg mulia,menemaninya tidur,makan,mendengar luah hati masalahnya.bergenang air mata saya..cuba ditahan namun xtertahan,jatuh juga akhirnya.

ada seorang peserta yg ditanya,solat apakah yg sering dia tinggalkan memberikan jawapan yg cukup sadis:"saya xtahu solat".

seorang peserta menulis di dalam surat semasa sesi 'warkah buat bonda':saya benci ayah.bayangkan setelah 'dibasuh' sewaktu sesi muhasabah,dia masih tergamak menulis sebegitu.

cukuplah sedikit kisah itu membuatkan sy kerisauan dgn keadaan remaja2 islam di luar sana.saudara2 kita,teman seagama kita..apa masalahnya??? menuding jari kepada pihak itu dan ini tidak akan menyelesaikan sebarang masalah..bagi sy masalah dan solusinya hanya pada AGAMA.
pincangnya ketaatan beragama membawa kepada pincang setiap sendi dlm kehidupan manusia.solusinya hanya satu:kembali kepada fitrah asal kejadian manusia:iaitu ketaatan beragama.janji si janin yg belum bernyawa bahawa ALLAH ialah Tuhannya.

sy juga terharu dgn keikhlasan dan kesungguhan kakak2 & abang2 fasi melayani kejahilan dan karenah adik2.membimbing perlahan2 dari soal bacaan dalam solat,akhlak yg mulia sehinggalah kepada aurat dan bersedia untuk menjadi sumber rujukan berterusan adik2 walaupun setelah keluar dari kem.jelas terpancar kasih sayang dari para fasi.sy faham kenapa,kerana kecintaan mereka kepada islam mendorong mereka melakukan apa shj.

selaku urusetia bahagian disiplin,tugas sy agak 'menakutkan'.kerana sy perlu membawakan watak yg bukan karakter sebenar sy.agak susah,namun setelah diberikan kekuatan oleh Tuhan,mampu jugak sy hentam pintu kuat2 kejut subuh dan qiamullail,mampu juga sy gertak2 mereka,mampu juga sy sound 1 dewan sehingga terdiam dan bergenang air mata seorang peserta lelaki.Alhamdulillah.(walaupun sy sedih menjadi seorang ;pelakon' kerana sy XSUKA MARAH).kepercayaan bahawa marah xpernah menyelesaikan masalah terpaksa sy tanggalkan seketika.

walaupun demikian,ada juga peserta yg membawa ibu mereka untuk dikenalkan dgn sy,mengucapkan terima kasih atas marah2 sy.:kami tau akak marah sebab sayang kami".

apa yg sy nak discuss kat sini adalah betapa indanya bila kita dapat membantu ibu bapa dan negara mencari penyelesaian dan mengeluarkan remaja bermasalah dari kepompong kejahilan dan kerosakan berterusan..
sewaktu hari pendaftaran,tak berhenti mata sy berair melihat ibu bapa yg naif2 datang.ada yg tersilap borang,kuota dah penuh tapi masih berusaha nak anak mereka dibenarkan menyertai kem,yg sudah tua....namun mereka persetankan segala kenaifan dan kelecehan yg bakal mereka tempuh asalkan anak2 mereka dapat mereka serah pada yg sudi membantu & membimbing..kasih ibu ayah-tiada tandingannya.

anak yg selama ini sering menengking ibu dan xtahu menghormati,anak yg meninggalkan solat sepanjang hidupnya.saat anak itu meluru memeluk ibu,menyalami ayah sambil memohon maaf-air mata ibu bapa menitis terharu."syukur Tuhan kerana masih memberi peluang utk anak aku berubah".

maka sy berazam buat diri sy sendiri,dan menyeru semua mahasiswa,mahasiswi supaya mewakafkan diri kita untuk islam.turun memberikan khidmat kepada masyarakat.antaranya dgn membantu kem2 motivasi,kem bina insan,kem anak soleh atau apa shj yg membantu memberi bimbingan kpd remaja muslim yg sudah hampir2 tidak mengenali agamanya,melupakan lafaz syahadahnya.bantulah..cari jalan nak bantu islam agar berkembang dgn selesa dan megah di bumi tempat kita berpijak.

demi kerana kita bersaksi bahawa islam itu agama kita,kita mengaku mencintai ALLAH dan RasulNYA,marilah kita tinggalkan separuh kehidupan selesa kita buat menyumbang kpd proses penyuburan islam..turunlah membantu masyarakat islam,org2 kampung terutamanya..jangan sekadar membantu syarikat2 swasta yg besar ganjarannya..sesungguhnya keikhlasan kita itu bakal disampaikan Tuhan pada hati mad'u yg mendengar seruan kita.BUKTKAN SAYANG KITA PADA AGAMA...

kalau pincang masyarakat kita, sedang ditengah2nya ada kita mahasiswa -kononnya si bijaksana xterkata-jangan malu mengatakan punca kepincangan itu salah satunya disebabkan kita!

Ya ALLAH,bukakanlah pintu hati ini agar suka membuat kebajikan dan membanyakkan kerja2 amal islami.amin....percayalah kita bakal menemui kemanisan tak terhingga di situ.

p/s:walaupun baru 4 hari bersama,rapatnya ukhwah fasi sesama fasi sampai boleh melantak apa shj makanan kat dlm locker sesiapa.rapatnya fasi dgn adik2 sampai adik2 xsanggup lihat fasi mereka didenda(trick senanye.hehe)...Subhanallah,kasih sayang yg ALLAH campakkan bila kita bertemu di jalan DIA.manisnya ukhwah fillah hanya ALLAH yg tahu..rindu..

1 comment:

  1. mar, semoga Allah sentiasa menetapkan hati-hati ini ke jalan Dia..
    sedih bc entry ni..
    remaja2 kita, masih ramai yg xknal dirinya..:'(

    ReplyDelete

Followers

About Me

My photo
penuntut institut pemikiran politik Ibnu Hussian.