Friday, December 18, 2009

bertemu semula....

aku sebenarnya xpernah pun plan nak buat facebook..tp disebabkan kwn2 aku semua dah xlayan frenster dan beralih ke facebook~susah nak contact dorg..so no choice,aku pun buatla facebook jugak..

sesungguhnya gerak hati yg ALLAH kurniakan untuk buat facebook tu berhikmah rupanya(mmg setiap takdir ALLAH tu mengandungi hikmah tersendiri pun)...dgn asbab facebook aku jumpa semula dgn org2 yg pernah menghiasi hidup aku..
antaranya 'my senior' merangkap 'my sis' kat skolah asrama penuh dulu..hampir 7tahun lost contact,akhirnya bertemu semula..ALHAMDULILLAH..mmg masing2 xdapat sembunyikan 'ke-excited-an..hehe..mcm mane ye aku bleh kenal kak yana??hmm..oh,sebab dia kawan kak ieda(1 dorm dgn aku)..mungkin ada faktor2 lain lg yg mengenalkan aku dgn dia,tp dah xbrape ingat sgt dah..yg pasti kitorg pernah (dan masih) bersilaturrahim..huhu..masa tu aku form 2,baru dapat jawatan pengawas dan ajk badan dakwah(xbleh blah la jawatan ni..huhu..xlayak lansung)..kak yana majlis tertinggi(MT) badan pengawas..yg pasti perkara paling seronok time tu ialah aku selalu mendapat hadiah coklat,biskut,kek dan banyak lg dr kak yana..budak2 lg zaman tu,ape lg seronok lah..aku balas la jugak..tapi aku miskin,xbleh la bg mcm mana dia bg..huhu...last kitaorg jumpa lepas dia amek result spm..kemudian dia buat persediaan ke oversea,aku pulak pindah skolah waktu form4...banyak perkembangan yg 'terlepas' sepanjang hampir 7tahun kami lost contact....

sekarang,setelah hampir 7tahun,ALLAH temukan kembali..~kak yana hanya selangkah lg nak jadi doktor..(tahun depan grade)..aku pulak dah tahun 3 di UIA ni..lg 3 tahun nak jd lawyer..insya ALLAH..cepatnya masa berlalu..dan aku jugak br dapat tahu kak yana dah bertunang..syukur dah jumpa semula..dapatla aku dijemput kalau dia nak kawen nanti..kitorg sama2 harap dapat jumpa..tapi belum tetapkan masa dan tempat..insya ALLAH bila2 sesuai..msg2 busy...

apapun aku rasa dia masih seperti dulu,baik..aku ingat tempoh hampir 7tahun tu cukup untuk mengubah seseorg manusia..hmm...mungkin ada perubahan dr sudut personaliti,tapi syukurlah dari sudut menghargai ukhwah yg sedia terjalin tu nampaknya masih sama..xde banyak perubahan..maintain baik..hmmm..betapa xbaiknya perasaan su' zhan aku sebelum ni..ish3..

hmm..the 2nd person i met,hahaha nur hazani..
budak ni geng tunggu bas skolah zaman kat smkJ dulu..bersama beberapa lg teman setia menunggu bas HBR yg xpernah on time...(jat,hazirah,zuliyana..)..bayangkan tunggu bas punya lama 2-3 jam..perut lapar mcm nak mati..gerai makan bukan jauh sgt pun..tp xberani pg order,takut bas dtg nanti terlepas,haru nak tunggu lg beberapa jam..kdg2 bila dah lapar sgt,ye la 2/3 jam tu lame kot-kitaorg buat decision gi makan dulu...elok2 je kitaorg nak menghayati keenakan nasi goreng pataya bas menuju 'kodiang' pun datanglah terkedek-kedek tanpa rasa bersalah..kami xkan tergamak meninggalkan sepinggan nasi goreng pataya yg kami baru sentuh semulut...kami hanya mampu memandang sayu bas berlalu meninggalkan kami dgn penuh kesedihan dan kehampaan..kami tahu selepas ni kami akan terpaksa menanti lg 2jam pula untuk mendapatkan bas lain..actually pengurusan bas ada masalah..bas HBR tu mogok,pekerja xdapat gaji..ada tersiar kisah mogok ni kat metro..(glemer ah pakcik2 driver bas sebagai pejuang hak asasi~pejuang gaji sebenarnya..keh2)...akhirnya sampai rumah dah dekat pkul5/6ptg keletihan..
terpaksa pulak kemaskan rumah dan basuh pinggan..ye lah dekat2 pukul 7pm karang mak balik dari office naya la kalau tengok rumah bersepah,pinggan kotor penuh singki...huhuhu..sadis!!

tapi ALLAH tu Maha Pemurah,Maha Penyayang..DIA melihat kesusahan kami..menunggu bas sekolah,berdiri bersesak-sesak dlm bas dgn bau tengik manusia dek panas terik matahari,perjalanan yg agak memenatkan...hampir setengah jam untuk sampai ke rumah aku..Syukurlah~semuanya boleh dikatakan berjaya(cewah)..aku sendiri kat UIA ni buat law, jat di UMT-kejuruteraan maritim(dia ni dulu kalau tanya nak masuk form6 je cita2 die..plg tinggi matrik..xtau pun nak jd ape..hehe)..zani di UPM,zuliyana di UiTM amek senibina...ALHAMDULILLAH...

kalau kwn2 baik aku/geng-kamila dan timah(merangkap 3pupu aku nih),memang xpenah lost contact..so just continue je la contact kat facebook..dorg ni aku rasa xpenah susah mcm kitaorg kot..anak org kaya,aristokrat..hehe...timah~pegi balik tuisyen berhantar..kamila plak ada org gaji..mungkin mengejar cita2 xseperit kami..tapi aku tetap suka bersahabat dgn budak 2org ni sebab diorg xpernah berlagak...sahabat2 yg sgt baik dan best..kamila skang di Michigan USA, dan timah di Bangalore,India...kiranya team kitorg seolah-olah complete-sorg lawyer(aku-mcm ye je nak jd lawyer),sorg engineer(kamila),sorg doktor(timah)..huhu..cute plak rasanya..ALHAMDULILLAH..kpd budak 2org ni dan geng tunggu bas HBR,aku akan kenang korg sampai bila2..aku akan bawa kenangan & pengalaman masam manis ngan korg selagi mana otak aku masih berfungsi dgn baik,dlm kata lain selagi aku xnyanyuk..hehehe..ya ALLAH,jaga persahabatan kami,redhai ukhwah kami,pimpin hati2 kami supaya bersatu di jalanMU..amin..

hmmmmm...pantasnya masa berlalu...ya ALLAH..lg 2-3 taun kitorg semua dah nak grade..ade yg grade lebih awal..insya ALLAH.kemudian semua akan bawa haluan masing2...kalaulah xde bekalan yg dibawa dan prinsip yg dipegang,maka masa yg berlalu akan berlalu sia2..burn gitu aje..ni salah satu sebab aku bersyukur masuk UIA..~ walaupun pada asalnya ikut perancangan my ayah nak aku buat engineering...cuma yg aku boleh katakan-anugerah terbesar dlm hidupku,xternilai harga walau dibanding dunia dan seisinya ialah hidayah ALLAH...aku xkesah kalau kwn2 skolah aku mungkin terkejut tengok penampilan aku sekarang,tapi aku xpeduli..aku sungguh bahagia mengenal DIA...Ya ALLAH,kekalkan hidayah ini,tambahkan petunjukMU di samping petunjuk yg telah sedia Kau berikan padaku,dan bantulah aku untuk memperbaiki diri sehingga aku layak bertemu Mu Ya ALLAH...juga ampunkan dosa2 mak ayahku tercinta,juga seluruh kaum muslimin..amin...

No comments:

Post a Comment

Followers

About Me

My photo
penuntut institut pemikiran politik Ibnu Hussian.