Friday, December 18, 2009

persahabatan dan nasib dunia islam...

mulai sekarang aku xmenulis lg kat blog aku di frenster sebab blog kat frenster tu boleh dibaca oleh ramai org..kadang2 susah nak menulis perkara yg terlalu privasi untuk luahan hati..so blog ni hanya khusus utk aku sorg dan org2 terpilih yg diberi keizinan.

membaca sirah Rasulullah s.a.w tentang ukhwah Baginda dan para sahabatnya membuat aku terlalu kagum..terharu..kalaulah aku dan sahabat2 mampu mencontohinya...

flashback kisah hidup aku yg buat aku bersyukur pd ALLAH krn mengurniakan aku sahabat2 yg baik2...anugerah xternilai kurniaan DIA..
masa tu aku kat matrik uia lg..aku demam teruk..terlantar 5hari..sampai terpaksa ditahan di klinik utk masukkan air dlm badan..3hari xpg class..
masa tu aku xmampu nak bangun pun,bercakap pun xboleh..sakit tekak teramat sgt..mase tu kwn2 aku lah yg menjaga aku..dorg belikan aku makanan tak berkira pun bab2 duit ni..roomate aku sorg bawa balik bubur,sorg bawa balik chicken cop..sebab dorg risau aku xlalu makan..kwn baik aku lagilah..setiap kali b4 pg and after balik class dia dtg check keadaan aku:dah makan belum,makin ok ke x,uruskan keperluan aku...dorg siap suapkan aku makan...xberkira,xmerungut..disebabkan aku xmampu bercakap,dorg letak telinga kat mulut aku..cuba jugak utk faham pe yg aku nak..walaupun agak lame masa yg diambil untuk memahami setiap patah kata yg keluar dr mulut aku...Masya ALLAH...masih ada persahabatan sebaik ini di zaman manusia hidup nafsi2 hanya pentingkan diri sendiri..Alhamdulillah akhirnya aku disembuhkan ALLAH. aku akan kenang pengorbanan diorg sampai akhir hayat hidup aku..insya ALLAH..aku xmampu bayar..aku xbanyak duit..tapi aku ada doa yg akan iringi pengorbanan dorg untuk diangkat ke langit supaya diberi pembalasan yg lebih baik oleh ALLAH dr apa yg mereka kerjakan.amin..dah jadi 'kesukaan' aku untuk mendoakan,dan sebut nama kwn2 yg disayangi di dlm doa..(apatah lg keluarga)..bg aku itu je lah hadiah termahal yg aku mampu bg..

seandainya seluruh umat Islam di dunia ni mengambil iktibar dari sirah Rasulullah s.a.w~mengasihi sesama muslim dgn penuh keikhlasan...aku percaya sebesar zarah pun aurat muslimah palestin,kashmir (dan byk lg negara2 islam tertindas) xkan terlihat,apatah lg untuk maruah mereka dipijak2,dirogol beramai2 tanpa perikemanusiaan..mana negara2 Islam untuk bangun membalas kezaliman kaum kuffar???raja2 arab saudi yg ALLAH kurniakan kekayaan minyak berlimpah ruah hanya memilih untuk tidur beralaskan tilam emas,membeli koleksi kereta mewah dari membeli senjata untuk disumbangkan pada perjuangan mujahidin..di manakah agaknya maruah para muslimin di mata mereka?? darah pemuda Islam di pattani,palestin,afghanistan,iraq dan Uighurs terlalu murah kah untuk ditumpahkan???!!malangnya malaysia pun tumpang sekaki untuk menghina saudara seagamanya(baca:kerajaan malaysia)..kenapa malaysia tidak mengiktiraf kewujudan kerajaan sah palestin:HAMAS..yg berjuang dgn darah dan air mata untuk Islam dan umat Islam..kenapa hanya melayan FATAH yg terang2an hanya boneka yahudi??? jgn bicara tentang ukhwah islamiah kalau untuk menyatakan kebencian kpd kaum kuffar yg zalim secara terang2an pun penakut...aku terkilan ada pihak yg mengkritik dasar memboikot barangan buatan israel dan US..kata mereka,akan merudumkan ekonomi negara sendiri,nanti rakyat malaysia akan hilang pekerjaan..sesempit itukah mentaliti mereka sehingga tidak tahu membezakan nilai kehilangan nyawa dan pekerjaan.. kalau korg xmampu boikot sudah,xperlu mengkritik usaha dan perjuangan org lain yg sayangkan saudara seagamanya..kalau kita membela,dituduh pula fanatik!ya,mmg kami fanatik..fanatik untuk membela agamaNYA..

aku teringat kata2 HAMKA: "apabila agamamu(Islam) dihina dan engkau tidak mampu menjadi fanatik,maka lebih baik berhenti dr menjadi Islam.."...aku kadang2 meluat melihat pemimpin2 yg hanya mampu mengutuk di dalam media2 arus perdana (yg sudah pasti US dan israel xbrapa kisah) tetapi diam membatu untuk mencadangkan pada persidangan OIC untuk menggerakkan seluruh negara2 Islam supaya mengajar ngr2 barat yg angkuh dgn kekerasan seperti spt apa yg mereka lakukan ~biar buku bertemu ruas..kenapa tidak buat resolusi setiap negara2 Islam mesti bagi bantuan kemanusiaan dan senjata pada mujahidin seluruh negara2 islam tertindas....takut???kalau takut berhentilah jd pemimpin..jgn berlagak mengaku wira dunia islam...

aku pun bukanlah bagus..bagaimanalah agaknya aku pada pandangan mata ALLAH..aku cuma mampu berdoa diberi kemampuan dan hidayah untuk menyumbangkan sesuatu kpd agamaNYA supaya bekalan sedikit itu boleh jadi saham untuk dibawa mengadap DIA di sana..amin..

No comments:

Post a Comment

Followers

About Me

My photo
penuntut institut pemikiran politik Ibnu Hussian.