Thursday, August 5, 2010

bajet sastera..heh!

wahai segala yg menjadi kecintaan nafsuku,
pergilah berlalu...
aku mulai bosan dgn jijiknya dosa,
xdaya kuelak,
walau ku sepak2,
supaya menjauh,
namun masih juga aku di situ,
kelemasan....

yang muluk2 di dunia,
aku mahu semua...
setiap kudapat xpernah puas,
setiap kugenggam seringkali terlepas,
sudah tiada lagi manis-manisnya..
lebih banyak sakit perit dari nikmat yg dirasa...

sekali sekala bertapa di lembah para wali mungkin ada indahnya...
berikan aku secangkir kasih Tuhan...
moga dapat kuhirup damai tenang perasaan,
dalam pengabdian...

mar.
6/8/2010
[buat pertama kalinya aku mencoret sajak murahan aku di blog.sudah malas mengguna cara konservatifl =menulis di buku...]


"baca karya pramoedya?"
soalan itu keluar dari mulut penulis imaen sewaktu aku bertandang ke booth JS sebentar tadi..aku xingat apa isi perbualan kami sebelum itu...mcm mana ntah soalan tu boleh terkeluar..

"pramoedya ananta toer?" aku bertanya semula meminta kepastian.
"ye." imaen tersenyum bila melihat aku tahu penulis yg dia maksudkan.
"baca.."
"buku apa?"
aku diam..cuba mengingat tajuk buku itu..
"perburuan.."
"arghhhh..buku tu xbest!.baca tetralogi bumi manusia..bla bla bla.."
aku tertarik mendengar cadangan imaen tu..
"tapi buku2 dia susah nak cari kat sini.."
"memanglah..buku2 dia dulu dibakar semasa pemerintahan sukarno.yg masih ada sekarang ni adalah buku2 yg diselamatkan oleh tentera yg secara diam2 tidak mematuhi arahan utk membakar karya2 pramoedya tu.."
"ohhh..." aku segan mahu semakin ramah berborak..tetapi aku paksakan juga mulut ni utk bersuara..
"kat mana ye sy nak dapatkan buku2 pramoedya?"
"cuba dapatkan di gerakan budaya..dia ada buka gerai di pameran buku yg besar2..."
"gerakan budaya??"
"aah,gerakan budaya..suka baca karya chairil anwar?"
aku senyum.."ye suke.."
imaen senyum juga.."sy ada koleksinya.."
"kenapa xletak kat sini?jual la murah2.."
"hahahaha...sy xakan jual.."

melihat keyna dan izzah sudah penat menunggu, aku memberi tanda2 mahu mengundur diri dr borak yg semakin panjang..
"ambil kos apa?" dia bertanya lagi.
"law"
"hebat"...
(aku pelik,apa yg hebatnya...sebelum ni aku dah pernah datang booth dia+dia tanya soalan yg sama+aku jawab law juga+dia xkata hebat pun..)
"apa yg hebatnya?"aku bertanya-slow shj..lebih pada bercakap dgn diri sendiri.
"sy bangga masih ada anak muda baca karya pramoedya.."
(ceh!ceh!ceh! mentang2lah jumpa orang yg meminati sesuatu yg dia juga minat-maka org tu dikira hebat...kayu ukur apakah ini..hmmm)

pramoedya itu pejuang kemerdekaan..karya yg dihasilkan oleh seorang pejuang yg merana terseksa di penjara semestinya lebih indah dibandingkan tulisan orang yg menulis tanpa jiwa...membaca karya org2 sebegini memang menusuk kalbu...dan kita mampu hanyut dalam idea pemikiran dan kehebatan mereka mempertahankan ideologi dlm dasyatnya mehnah dan tribulasi...

oh,kenapa tiba2 aku menjadi sebegini sastera??? dari manakah datangnya ilham2 utk menjadi poyo sebegini???hahaha.
nak pergi kelas..selamat tinggal..

2 comments:

Followers

About Me

My photo
penuntut institut pemikiran politik Ibnu Hussian.