Friday, August 6, 2010

mencari kemuliaan di bulan yg sebulan.

kalau selalu kita bangun-paling awal-setelah azan subuh kedengaran..kali ini kita perlu bangun lebih awal utk mengisi perut dgn sedikit makanan.

kalau selalu kita ke cafe-paling sikit-3kali sehari. breakfeast,lunch,dinner. kali ini kita hanya ke kedai membeli santapan 1 kali sehari.





kalau selalu kita buat amalan yg wajib sahaja se-hari2,kali ini kita bakal termotivasi membuat sebanyak mungkin amalan sunat.

kalau selalu kotak2 derma terasa amat ringan dipegang,kali ini kotak2 itu bakal berat x terangkat.

banyak lagi kalau nak bezakan hari2 yg selalu dilalui dgn bulan yg 1 ini.

hati aku terasa kosong..getar dan takut..takut kalau xmampu menempuh bulan ini dgn kekuatan luar biasa..sayangnya kalau sebulan hadiah dr Tuhan ini berlalu biasa2 shj..dah terbiasa menjadi hamba yg biasa,amat sukar dan berat rasanya nak mengubah zahir batin yg biasa ini menjadi luar biasa..

kenapa kalau datang bulan ni shj mulalah semua org nak jadi baik??habis bulan2 lain boleh buat sesuka hati kah??
tidak...tapi bulan ini istimewa sekali..kalau selama ini kita berada di level 0,maka bulan ini boleh jadi platform utk kita start enjin dan seterusnya melangkah ke level 1..begitulah seterusnya..memang x sepatutnya bila habis shj bulan ini,kita jatuh ke level yg bawah semula,tetapi cubalah sedaya yg termampu utk konsisten di level itu, atau mendaki ke level yg jauh lebih baik.




(tangga yg beribu dan ber-liku2-naiklah satu persatu.)

bulan ini masa utk lebih banyak bercakap2 dgn Tuhan..tiada syaitan,jadi kurang gangguan.
bulan ini doa yg dipohon lebih banyak dr biasa..meminta itu ini...tabiat manusia,permohonan utk dunia lebih banyak dr akhiratnya...sedang akhirat itu kekal abadan abada..hmmm..

Ya ALLAH berilah aku kekuatan utk ditarbiah sebulan di madrasah ramadhan.moga aku jadi hamba yg lebih dekat dgnMU setelah itu..moga aku jadi budak baik setelah itu..moga aku xberani buat jahat setelah itu..moga Kau sayang padaku...Ya ALLAH,ampunkan aku.

Ya ALLAH, tolong aku dan saudara2ku utk mencari kemuliaan di sisiMU,di bulan mulia yg sebulan ini...

ramadhan kareem..Allahu akram!



No comments:

Post a Comment

Followers

About Me

My photo
penuntut institut pemikiran politik Ibnu Hussian.