Sunday, September 5, 2010

cerita cuti...

masa yang banyak terluang memberi ruang untuk masa itu banyak dibuang...hish..

aku isi masa senggang yg jarang aku perolehi ini dgn membaca surat khabar dan majalah2..banyak gak menda baru yg aku terlepas pandang rupanya..ada beberapa perkara yg menarik perhatian aku: ada seorang tahanan ISA dibebaskan setelah 8tahun meringkuk dlm jeriji besi tanpa diberi hak untuk diadili di muka pengadilan...bagi orang yg 'xkesah' mungkin berkata "baguslah dah bebas..syukurlah"...tapi bagi aku,bagaimana dgn 8tahun masanya bersama keluarga yg dibazirkan???bagaimana dgn 8tahunnya yg sia2-xdibuktikan bersalah,tapi dihukum seperti penjenayah...8tahun isteri dan anak2nya menderita kerinduan dan terpaksa mencari nafkah sendirian...adakah anda fikir perbuatan ini x akan dipersoalkandi sisi Tuhan...
-aku secara konsistennya membantah kezaliman ISA!-(ini adalah usaha kecil dlm menentang kezaliman..membenci dan mencegah kezaliman adalah tanggungjawab seorang muslim)..cukuplah fikir2kan kalau situasi yg sama menimpa keluarga sendiri...

dalam pada geram melihat kezaliman akta drakonian,aku menggeleng2 kepala pula membaca kisah buang bayi yg makin menjadi2..dan akhirnya tersenyum melihat cadangan menteri yg melucukan :menubuhkan sekolah khas untuk remaja hamil...macam2..
ada menariknya cadangan seorang ustaz supaya digalakkan mereka ini bernikah gantung..rupa2nya nikah gantung sudah lama ada dlm amalan islam tetapi disebut "nikah kitbah"...ok jugak cadangan ni...bernas..cuma susah nak apply kat malaysia yg belum terbuka dgn suasana memudahkan pernikahan..nikah mesti nak gempak abes...hmm...

akhir sekali,kisah yg menyentuh hati aku baca dlm sebuah majalah:kisah seorang pendakwah yg bersusah payah berdakwah pada orang2 yg kaki botol,samseng dan seangkatan dgn nya...dakwahnya dgn izin ALLAH menyentuh hati mereka2 ini sehingga ramai yg bertaubat,join pengajian agama dan mencari rezeki yg halal...tapi dakwahnya itu bukan mengambil masa yg singkat-tetapi berpuluh tahun...
sekarang ni ramai pendakwah yg berdakwah pada org2 yg baik...ustaz ustazah lebih selesa memilih mengajar agama pada org2 yg mmg beragama-kaki masjid,solat x tinggal..jarang ada yg berani mendekati golongan yg hanyut dan tenggelam dgn dosa dan kemaksiatan ini....ini bukanlah kritikan,tetapi lebih kepada pemerhatian aku la...(jgn lupa,aku pun ada tanggungjawab pd mereka..hmmm.)
bila ditanya motivasi beliau dlm melakukan kerja2 mencabar ni,jawabnya simple shj:"semua manusia ada kemahuan beragama.cuma persolannya siapa yg mahu menumbuhkan/menghidupkan kemahuan beragama itu?"..

hidup itu sekali,
mahu di'bagaimanakan'kah hidup yg sekali itu?

p/s:mak ajak buat bahulu.kakak ajak shopping raya.adik ajak dengar lagu raya.ayah ajak pergi bazar ramadhan....aku???aku ajak diri aku sendiri menghayati hari2 terakhir ramadhan..(opsssssss)

No comments:

Post a Comment

Followers

About Me

My photo
penuntut institut pemikiran politik Ibnu Hussian.