Friday, June 11, 2010

harta kesayangan..

Bismillahirrahmanirrahim...
"Dan sekiranya ada suatu bacaan (kitab suci) yang dengan itu gunung2 dapat digoncangkan,atau bumi jadi terbelah,atau orang yg sudah mati dapat berbicara,(itulah al-Quran)."-Ar-Ra'd:31

1) sewaktu presentation dlm kelas land,seorang student cuba bergurau setelah tersekat2 membaca al-quran(berkaitan ihya al-mawat)...kata student tersebut:"maaflah,dah lama x baca al-quran"...kata2nya disambut gelak tawa seisi kelas..

di luar jangkaan,madam memberi sedikit nasihat berguna sewaktu memberi penilaian mengenai presentation tersebut.."ada seorg tu,bila dia meninggal dunia,dia lihat dlm kubur dia ada makhluk yg cantik/tampan menemani dia..dia pun bertanya,siapakah kamu?..jawab makhluk tersebut:aku adalah al-Quran yg selalu kamu baca sewaktu di dunia..jadi,rajin2lah membaca al-Quran"..(aku ringkaskan cerita madam)..

2) hmmm....aku teringat sewaktu ditanya seorang sahabat beberapa tahun yg lalu..(sahabat= s, aku= a)
s: "nape nampak resah gelisah je ni?"
a: "entahla....xtau kenape...rase nak menangis je"
s: "menangis je lah...xpayah nak tunjuk tough sgt..."
a: "(senyum).."
s: "kalau sy jd mcm awk ni,sy akan baca al-Quran sampai hilang suara...insya ALLAH resah gelisah tu hilang.."
a: "(mengangguk...)"

3) dalam sebuah novel andrea hirata,aku tertarik dgn 1 ayat dlm novel tu..."ada 3 cara utk memulakan perubahan/penghijrahan..1-bermusafir.2-menuntut ilmu. 3-membaca al-Quran.."
betullah,kalau nak mulakan perubahan tp xtau di mana nak mula...maka setelah menjaga solat,melazimi al-Quran adalah langkah terbaik seterusnya..

4) al-Quran itu ayat-ayat ALLAH...bukan kalam biasa...bukan naskhah sembarangan..peluklah,ciumlah,bacalah sebanyak-banyaknya mengikut kemampuan kita,hayati dan jiwailah maksudnya..dan yg paling penting,laksanakanlah seruannya...moga2 kita menemui cinta TUHAN di situ..

hmmmm....aku tengok harta2 yg aku ada..handphone,pakaian2 yg x seberapa,kasut,cermin mata,laptop+mouse,beg,buku-buku, baldi+gayung, mug+tupperware, bedak+lotion+sikat+adik beradiknya....eh tertinggal:sabun basuh baju dynamo...rasa mcm miskin plak...hehehe..
kemudian mata aku meliar-liar,dan terhenti pada senaskhah tafsir al-Quran berwarna merah...secara automatik aku terasa kaya secara tiba2...inilah harta yg paling aku sayang..aku xkan meninggalkanmu sayang walau apapun yg berlaku,insya ALLAH...temanilah aku di sini.waktu aku sunyi,waktu aku sedih,waktu aku bahagia,waktu aku derita,waktu aku menagih perhatian TUHAN...dan sudilah menemani aku waktu aku sendiri di alam berbeza di sana...jadi harta aku paling beharga,teman paling setia.....ALLAHumma amin..~

No comments:

Post a Comment

Followers

About Me

My photo
penuntut institut pemikiran politik Ibnu Hussian.