Friday, June 25, 2010

kanak2...

aku sukakan kanak2..wajah kanak2 comel dan bersih sebab belum dipalit dosa..kanak2,insan yg naif,lurus. menjawab dr hati.tidak hipokrit.tiada niat tersembunyi..kata2 yg keluar dr mulut kanak2 boleh mencetuskan tawa..kelakar. melihat bayi dan kanak2 boleh menenangkan jiwa.

1)soal jawab dgn amir asyraf-darjah 5.(adik2 aku merupakan anak angkat kpd keluarganya).mukanya seiras mohamad sabu,pemimpin sebuah gerakan Islam.

adik aku:"amir,pergi solat!"
amir asyraf: "ala,amir kecik lg.xpayah solat."
adik aku:"mcm mana nak jd mohamad sabu ni kalau xsolat!"
amir asyraf:" ala,mohamad sabu waktu dia kecik2 pun xsolat juga.."

2)jawapan yusrina-5 tahun.(sepupu)
keluarga dr johor asyik telefon,bertanya direction ke rumah..yusrina mendengar perbualan kami.

telefon berdering,mak angkat.
mak:"rumah kami depan bukit.."

telefon berdering lg,kakak angkat.
kakak:"aah,tengah2 sawah padi."

telefon berdering lg.
mak:"jalan terus shj..ada kereta volvo depan rumah."

Yusrina:"ala,apa susah2..cakap kat dorg,tengok aje kasut Yus kaler pink depan rumah..tulah rumah maklong.."

3)perbualan kak nurul(staff di tempat aku praktikal) dgn anaknya,amin-5 tahun. suami kak nurul baru shj membeli kereta baru,Perdana.mereka dah ada 2 buah kereta-kelisa dan satria.

amin:"kereta perdana amin punya.kereta kelisa ayah punya. kereta satria abang punya."
KN:" habis ibu nak pakai kereta apa pegi keja?"
amin:"ibu jalan kaki".

4)amin lagi.

KN:"besar nanti amin nak jd apa?"
amin:" perompak."
KN:marah.."kenape amin nak jd perompak?!!perompak kan jahat!nanti kena tangkap polis!"
amin:"alah,(sebenarnya) polis lg jahat dr perompak."




5)perbualan aku dgn seorang kanak2 kelantan-baru 5 tahun(keluarga dia yg bgtau umur dia 5 tahun)..x ingat nama.sesaje berborak.

aku:"adik,cuti sekolah hujung tahun ni kan? x pg jalan2 ke?"
kanak2:"korg org kedah boleh la jalan2.sy kat kelantan ni,bila hujung tahun je musim banjir..susah la nak berjalan."(dlm loghat kelantan).
aku:(dlm hati:uish budak ni,jawapan mcm org dewasa la plak.)-hanya mampu senyum.

6)dan kanak2 yg sama berkata pd aku bila aku dah nak pergi dr tempat tu,

kanak2:"kalau ade ape2 hal,telefonlah bgtau."
aku:terdiam.(dlm hati:ni budak 5 tahun ke ke 55 tahun?)..

inilah antara kisah dgn kanak2 yg aku ingat sampai sekarang..hahaha.sgt comel dan kelakar...teringat kisah sendiri sewaktu berusia 6 tahun.

cikgu:"kenapa waktu solat kita pakai telekung?"
aku:"sebab xnak kena gigit nyamuk."




kanak2 itu doanya makbul..kanak2 itu tiada dosa..kanak2 itu-sayangilah mereka.

No comments:

Post a Comment

Followers

About Me

My photo
penuntut institut pemikiran politik Ibnu Hussian.