Saturday, June 12, 2010

analisis xrasmi cerita korea....

sejak beberapa minggu kebelakangan ni,disebabkan ada waktu terluang,aku mula layan cerita2 korea(ini bukan promotion)..walaupun sebelum ni,aku xberminat menonton cerita bersiri,tapi sekarang aku sanggup bersabar utk menghabiskan kompilasi cd setebal buku teks..

aku rasa ini bukanlah 1 amalan yg baik,sebab itu aku pastikan amalan ini xkan sampai menjadi 1 habit...addicted sampai susah nak buang..Alhamdulillah,sekarang masih lg di tahap yg terkawal,sekadar mengisi kebosanan...sesuatu yg merugikan apabila kita fanatik pd sesuatu perkara yg x menguntungkan Islam..maka,melakukan sesuatu itu biarlah sekadarnya shj...

apa yg aku perhatikan,dlm cerita2 yg aku tonton,mereka seboleh-bolehnya cuba mempromosi agama mereka-kristian...heroin/hero sentiasa memakai rantai salib..hingga seringkali mengganggu tumpuan aku pd cerita yg ditayang...aku mmg x suka melihat tanda salib-terlalu benci pd lambang menyekutukan TUHAN!
dapat dilihat di sini bahawa golongan bukan Islam seboleh mungkin menggunakan peluang yg mereka ada hatta di dlm drama & filem utk mempromosi agama mereka...dan langkah ini aku khuatirkan sgt berkesan kerana golongan muda mmg xdapat lari dr menjadi peminat drama & filem yg berlambak di pasaran....

apa yg menyedihkan aku ialah usaha yg sama tidak dilakukan oleh orang2 Islam yg seringkali menyatakan mereka yakin dgn kesyumulan Islam...
pelakon2 islam yg berlakon drama menunjukkan contoh cara hidup sosial yg begitu membimbangkan..bukan sekadar di luar cerita,malah di dlm cerita pun kisah hidup yg bukan2 ditonjolkan..cerita gubra,sepet & sewaktu dengannya-diakui memiliki nilai seni yg baik..aku sendiri mengakui bahawa cerita yg dibuat yasmin ahmad ini sgt berkualiti berbanding filem2 melayu picisan yg lain..tetapi malangnya,tiada lansung unsur kebenaran Islam cuba ditonjolkan,sebaliknya cuba pula membawakan imej yg tidak tepat malah menyimpang dr ajaran Islam...

mungkin agak pelik bila aku baru nak mempersoalkan sesuatu yg dah lama org persoalkan..dan lebih2 lg,apalah nak diharapkan pada golongan artis dan seniman yg sememangnya x islamik tu..hmmm,ya aku akui itu...cuma kekesalan aku menjadi bertimpa-timpa melihat kesungguhan org bukan Islam dari peringkat profesional hingga artis biasa 'berdakwah' dgn cara mereka,mengikut kebolehan masing2..tetapi bg kita org2 Islam,berdakwah itu diletakkan sepenuhnya di bahu para ustaz...dan ustaz2 yg berani melaksanakan amar makruf & NAHI MUNGKAR hanya segelintir...rancangan2 agama di kaca televisyen selalu memilih tajuk2 yg 'selamat' shj..contohnya tentang menghormati ibu bapa,puasa,solat,zakat,menunaikan haji dsbg...itulah tajuk2 yg diulang saban waktu..tajuk2 yg 'berbahaya' seperti lesen judi dan arak perlu dihapuskan(kecuali utk non-Muslims) kerana ia punca kerosakan berterusan dlm masyarakat,aqidah kita perlu dibetulkan,rancangan2 hiburan terlampau perlu dibatalkan,pemimpin perlu melaksanakan cara hidup Islam sebagai role-model pada rakyat-jangan harap akan disiarkan..ha,tengok!aku dah bg suggestion utk tajuk2 al-kulliyyah plak.hahaha..

menteri2 agama pun selalu mengelak utk membuat sesuatu yg bakal merosakkan periuk nasi mereka..apa penasihat agama PM buat bila kerajaan meluluskan lesen judi sempena piala dunia???apa menteri di JPM(bahagian hal ehwal Islam) buat bila rancangan2 realiti TV yg tiada lansung nilai2 Islam semakin bertambah???
oh,mana boleh buat apa2..judi,rancangan realiti TV,kelab2 malam,rumah pelacuran org2 kelas atasan atau bawahan-semua itu menyumbang pada pendapatan negara....aiyo,tolonglah!

aku pun xtaulah..teringat aku kata2 Saidina Umar r.a(adaptasi): "kebenaran yg x berperancangan,akan dikalahkan oleh kejahilan yg berperancangan".

dan 1 lg kata2 Saidina Umar r.a(adaptasi): "aku risau dgn kerajinan org2 kafir,dan kemalasan org2 Islam"..maksudnya,org2 kafir walaupun apa yg diperjuangkan itu salah,tetapi mereka rajin..tetapi org2 Islam walaupun memperjuangkan yg hak,malangnya malas menyusun strategi dsbg..

hmmm....aku akan menyambung aktiviti menonton cerita2 korea, indon/melayu dan pelbagai lg cerita yg aku rasa seronok dan ada pengajaran...dan aku akan terus membuat penilaian...walaupun penilaian aku xkan terpakai pun utk analisis JAKIM,JAIS,JAWI dan segala mcm JA lg utk melakukan perubahan..kerana semua kita terikat kaki dan tangan utk bergerak apabila dasar negara awal2 lg x mengizinkan kita utk bebas bersuara demi agama..sesiapa yg berani,maka anda mujahid sejati..sesiapa yg x berani,tolonglah sekadar kemampuan dlm ruangan keterbatasan..kerana suatu masa nanti,anda bakal dipersoalkan TUHAN...

pada waktu itu,anda xboleh menjawab:"sorry,sy bukan ustaz/ustazah"...mahupun menjawab;"kenapa nak banyak komen,negara ini sudah aman harmoni,berbilang kaum dan bangsa,x perlu menegakkan hak agama kerana ia ancaman kpd kedaulatan negara"...
ada berani cakap mcm ni?

"Dan berilah peringatan(Muhammad) kpd manusia pd hari (ketika) azab datang kepada mereka,maka org yg zalim berkata,"Ya Tuhan kami,berilah kami kesempatan(kembali ke dunia) walaupun sebentar,nescaya kami akan mematuhi seruan Engkau dan akan mengikuti Rasul-Rasul".(kepada mereka dikatakan),"Bukankah dahulu (di dunia) kamu telah bersumpah bahawa sekali-kali kamu tidak akan binasa?"- surah Ibrahim:44.


Love Story In Harvard

p/s:mereka pendakwah agama mereka...bagaimana dgn kita????

No comments:

Post a Comment

Followers

About Me

My photo
penuntut institut pemikiran politik Ibnu Hussian.