Saturday, June 12, 2010

survivor of life.....

semalam sewaktu keluar utk lunch,aku melihat seorang budak (aku agak dalam darjah 2/3) sedang bersusah payah membasuh pinggan mangkuk di sebuah kedai makan..disebabkan singki itu terlalu tinggi(sebab dia rendah),dia terpaksa berdiri di atas kerusi utk membasuh pinggan..muka dia berkerut-kerut..agaknya pekerjaan itu terlalu mencabar utk dia...lama aku perhatikan dia,sambil tersenyum sendiri-kagum...

semalam jugak, sewaktu singgah di pasar malam pd waktu petang,aku lihat seorang kanak2 cacat sedang menadah bekas kecil-meminta sedekah... baju hijau yg dipakai dah makin kehitaman,badan xterurus. dia tersenyum mohon simpati di tengah kesibukan org lalu-lalang dan hujan yg turun rintik2..

aku cuba membandingkan kehidupan mereka dgn kehidupanku...sewaktu menyantap nasi dagang berlauk ayam masak gulai,terfikir apa agaknya si peminta sedekah itu makan sehari-hari???..sewaktu menarik selimut utk tidur di siang har(hari ni cuti)i,terfikir budak lelaki yg terpaksa berdiri di atas kerusi lg hari ini utk membasuh pinggan2 kotor di kedai makan...

jika mampu memilih,aku percaya mereka pasti memilih hidup selesa di rumah,bermain barang permainan,bermanja dgn ibu ayah- dan xperlu memikirkan tanggungjawab bekerja di usia yg terlalu mentah...jika mampu memilih mereka mesti nak makan ayam goreng,fries,nugget,gula2,keropok etc etc..dibeli ibu dan ayah tanpa perlu mengerah tenaga sendiri utk bekerja...tapi apakan daya,lukisan hidup semua org mmg xsama...

semoga manusia yg senang lenang lebih tahu mensyukuri nikmat TUHAN,dan x perlu merungut itu dan ini(sofa dah lama xberganti,rumah x cukup besar berbanding jiran sebelah-kena renovate ni,tahun ni xcukup duit utk holiday ke Bali..)..semoga survival budak berdua ini(dan ramai lg yg senasib mereka) mampu membuahkan insaf bahawa kita hakikatnya kaya dan hidup dlm kecukupan...kalau kita rasa kita susah,maka lebih ramai lg yg menanggung kesusahan di luar jangkaan..




1 perkara yg mampu membuatkan seorang survivor tetap berdiri walaupun lemah dan xberdaya,ialah HARAPAN...harapan supaya kesusahan itu x selamanya..harapan supaya warna suram hidup mereka,akan bertukar menjadi pelangi suatu masa nanti..berharaplah saudaraku,kerana takdir tidak akan pernah kejam pada penghuninya..hidup ibarat roda itu falsafah takdir yg tepat...:-)

apa yg dilalui pd waktu dulu dan sekarang kadang2 keterlaluan perbezaannya..sgt bertentangan...mcm aku,waktu tadika dulu aku penakut(4tahun)..x berani lansung nak buka mulut bercakap..sampai nak minta izin ke tandas pun malu nak minta izin cikgu..hasilnya,aku terkencing dalam kelas+cikgu jugak yg kena basuh kain yg basah dan berbau hancing tu..kesian cikgu tu..bukan dapat elaun tambahan pun..hehehe..sekarang aku amek law,di mana mahu xmahu aku terpaksa bercakap jugak..tambah2 kalau buat pilihan nak jadi lawyer,semestinya kena bercakap di mahkamah..hmmm,kontra kan????persepsi masyarakat pulak adalah lawyer mesti pandai bercakap..(sebenarnya persepsi tu silap..lawyer yg hebat bukan semua pandai bercakap..e.g:zaid ibrahim dan karpal singh,ada yg komen bahawa dengar mereka bercakap boleh tertidur...tidak berdegar-degar dan tidak membuat org ramai teruja pun..yg pandai bercakap sebenarnya adalah politicians...lawyers kena pandai berfikir..itu penilaian aku je lah..hehehehe)

p/s:kalau aku malu2 nak bercakap dlm mahkamah,agak2 apa hakim tu nak buat ek?????mungkin tuan hakim akan memuji2 aku kerana dianggap terlalu sopan..mungkinkah????



"Redhalah atas bahagian yg telah diberikan ALLAH kepadamu,maka engkau akan menjadi orang terkaya" (hadith)

No comments:

Post a Comment

Followers

About Me

My photo
penuntut institut pemikiran politik Ibnu Hussian.