Saturday, June 5, 2010

kepenatan.....

sebenarnya aku sibuk...kerja dekat firm tu bukan setakat kerja2 lawyer shj,tp jugak kerja2 despatch,kerani+combination semuanya...

terpaksa cari cases sampai pening2..belum selesai 1 fail,buka lg fail yg lain...yelah,nak cari autoriti kenalah fahamkan dulu kes yg berada di depan mata..ni real punya case,melibatkan client..bukannya setakat mooting..kalau salah,abeslah kena dgn bos..

yg bestnya, ada 1 kes ni...aku (dan keyna) kena cari autoriti,then summarize...kemudian bos amek dan copy paste summary kami utk buat penghujahan bertulis..kemudian kami siapkan indeks...bukankah seperti kami yg siapkan keseluruhan bundle of authorities tersebut????hahaha..Alhamdulillah,x marahkan bos lansung..sebaliknya bersyukur krn dapat belajar perkara baru...

cuma masalah yg agak berat bila hampir kesemua autoriti(cases lah) yg nak dicari berkaitan dgn perkara yg aku belum belajar..(subject 4th year nanti)...jadi,kena buka buku dan study dulu mcm nak mati-fahamkan..baru boleh start cari...huhuhu....penattttttt...yg aku agak lemah bila setiap kali melaksanakan tugasan ni,aku akan sakit kepala...sabar je la..

sebab tu aku lebih suka buat keja despatch...aku (+keyna) suka minta personal assistant(PA) boss untuk bawa kami bila dia perlu ke sana ke mari settlekan keja dia...(akak ni menguruskan semua hal penting boss+hantar dokumen-thats why jawatannya ialah PA boss..huhu)
aku suka jalan2..duduk dlm keta senyap2,tengok pemandangan kat luar...huhu..mmg suka sangat...bila sampai ke destinasi,akak tu jaga kereta-supaya xpayah bayar parking..aku dan keyna akan berpecah untuk hantarkan dokumen....
sepanjang menemani akak ni,aku dah berpeluang jumpa dgn setiausaha hakim,polis yg berjawatan tinggi,hantar surat saman pd defendan...tu xmasuk hantar dokumen kat mahkamah dan firm..dah x terkira jumlahnya...aku seronok berpeluang menjelajah ke mahkamah putrajaya,jalan duta,shah alam,firm kat damansara,rumah defendan kat sungai buloh...huhuhu..memang best!!!

dan kami kami jugak pernah(selalu) filing kan case,yg mana keja tu selalunya lawyer dan chambering student yg buat..buktinya kat kaunter mahkamah,kami beratur bersama2 lawyer..heheheh..

setakat ni aku berpeluang membaca fail kes2 penting Malaysia...mcm kes YB nizar jamaluddin(krisis perak),YB khalid samad(saman fitnah),Mohammad Shawwaal(saman kerajaan malaysia pasal PPSMI),kes yusof rahmat(kes rogol budak kecik-aku pernah baca kes ni kat paper zaman skolah.aku amek masa 2 hari utk hadam fail kes ni)..dan sekarang bos sedang handle kes anwar ibrahim(sodomy)...dan xlupa juga kes mahasiswa uiam saman uiam..kes pelajar uitm dicabul(attempt to commit rape-pelajar tu skang mengalami gangguan mental....)banyak lg kalau nak disebut..

dan aku juga berpeluang menghadiri kes protes membantah kenaikan harga minya dan barang2 keperluan...kes tu melibatkan ramai org2 awam dan ahli politik negara..
antaranya:mohamad sabu(mantan naib presiden PAS),Dr Hatta Ramli(mantan bendahari PAS),Dr Dzulkifli Ahmad(ajk PAS pusat),Tian Chua(naib presiden keadilan kalau xsilap),Badrul Amin(MT keadilan),aiman athirah(muslimat PAS) dan ramai lg..berada bersama mereka dlm bilik perbicaraan mmg pengalaman yg membuat aku teruja..apatah lg melihat polis 'diaibkan' sewaktu sesi perbicaraan...mereka menagkap org awam tanpa perikemanusiaan,sekarang mereka disoal secara xberperikemanusiaan jugak...
ada pengalaman kelakar:ada saksi berdengkur kuat ketika perbicaraan sehingga hakim memberi rehat selama 10 minit..hahahahaha...

hmmm....1 perkara yg aku perasan ialah,aku semakin menyukai bidang guaman ini-undang2 khususnya...aku mulai nampak matlamat utk aku berkecimpung dlm bidang ini..kalau dulu masih kabur,sekarang boleh dikatakan lebih jelas berbanding dulu...

memang aku akui terlalu penat dgn kerja2 di sini...tapi aku xdapat nafikan yg aku sukakan banyak perkara di firm ni..walaupun ada juga yg xbrape suka-fitrahla...mana ada perkara yg sempurna..aku bukannya berbangga dgn apa yg aku lalui,tetapi lebih kpd meng'express'kan keseronokan aku bila dapat bua apa yg aku minat+suka..itu sahaja.
atas segala yg ku tempuhi,yg ALLAH izinkan utk aku diberi peluang merasai cabaran dan pahit manis bekerja-aku ucapkan ALHAMDULILLAH,puji-pujian hanya layak bg ALLAH....

hmmm...actually i'm thingking of writing this blog in english..(hahahaha...tp rasanya better create another blog kot 4 that purpose...)..

itu shj lah luahan aku-yg aku rasa nak lepaskan!!terima kaseh...selamat malam..dah dekat pukul 2pagi...

1 comment:

  1. lap ni byk mnguji iman kite kan?2nd julyyyyy please come quick!

    ReplyDelete

Followers

About Me

My photo
penuntut institut pemikiran politik Ibnu Hussian.