Saturday, February 27, 2010

aku ada seorang tok..

sewaktu membelek-belek paper lama di rumah,aku terjumpa satu ruangan tazkirah..ada diceritakan tentang kisah Uwais al-Qarni.kisah ni memang dah pernah dengar..tapi satu fakta yg aku xtahu,antara faktor Uwais dimuliakan ALLAH adalah kerana sgt menghormati ibunya dan suka bersedekah kpd fakir miskin.

tadi,aku dibawa ayah ke kuliah agama yg disampaikan oleh Ustaz Azizan, ada part yg menarik perhatian aku..Ustaz quote hadis Rasulullah s.a.w[adaptasi]:"buatlah apa yg kamu nak buat,tapi apa yg kamu buat pd org,begitulah org akan buat pada kamu."
ustaz tersebut relate kan hadis tersebut dgn layanan terhadap org tua..sebagaimana cara layanan kita terhadap org tua sekarang,begitulah lazimnya layanan anak cucu kita terhadap kita nanti..

kat sini aku bukan nak cakap pasal ibu dan ayah,(sebab aku dah banyak kali pun cakap pasal kepentingan hormat mak dan ayah setinggi-tinggi kemampuan kita),tapi aku nakcakap pasal tok aku (nenek) yg sgt sempoi..rindunya..menghormati org tua itu bukan sekadar ibu dan ayah,tapi atuk,nenek,tokngah,tokcik,jiran2-semua!

kami dididik oleh ayah&mak supaya layan tok dgn baik..jadi tok memang mendapat layanan istimewa setiap kali datang ke rumah kami.hehe..aku teringat banyak kenangan dgn tok yg memang mengusik jiwa dan perasaan lah+tergelak sorg2..

1)umur:
aku: berapa umur tok skang?
tok: hmm..60 tahun kot.
aku: wah,muda lg tok!(sebab ayah aku masa tu pun baru 50-an)
tok: eh2,bukan.70 tahun kot.
aku: 70?betul?
tok: eh2,80 tahun lah.
aku: ha,80 tahun pulak?
tok: ish,90 tahun lah kot.
aku: xpelah tok,xnak tanya lg..nanti jadi umur 100 tahun terus..
(p/s:org zaman dulu2 mana tahu tarikh lahir)

2)buka puasa:
aku: tok nak buka puasa kan..tok nak minum air apa?teh atau kopi?
tok : hmmm..sarsi..
(modern kan tok aku nan seorg nih)

3)abg nak masuk skolah menengah.(kisah dah lame giler nih):
bgdi: hadi nak masuk skolah alawiyah.tapi xtau mcm mana.
tok : skolah alawiyah?kan sedara kita jadi pengetua kat situ..nanti suruh dia tolong..
bgdi: betul ke tok?yes2!!!!(lompat2 keseronokan)
tok: betul,,nantilah kita pi jumpa dia..hadi boleh blajar kat situ..
bgdi : best la tok..seronoknya..(lompat lg..sgt gembira)
tok: eh,sat2..lupa pulak..sedara kita tu dah meninggal dunia baru2 ni..
bgdi: ha??????aduhai tok...(berhenti lompat)

4)syurga
(aku ceritakan pada tok apa yg aku baca di paper..kebetulan banyak kisah2 accident,kisah2 sedih masa tu)
tok : macam2 cerita la..hidup macam tu lah..kadang2 sedih..
aku : kalau nak bahagia sepanjang masa,tunggu hidup di syurga lah tok.
tok : hidup di syurga pun xseronok sgt..
aku : ha???pasaipa pulak xseronok tok?????
tok: yalah,dah asyik berehat ja kat syurga tu..mestilah bosan..
aku :astaghfirullah..tok,kalau ALLAH kata bahagia kat syurga tu,bahagialah kita..(tahan gelak)
mana ada bosan2..mana tok tau semua ni?
tok : entahlah..wan(datuk) yg cakap.
aku: hahaha..hadoi..

5)cermin
aku tengok tok nak pakai bedak..nak make up sket sebab nak keluar.
aku: tok nak cermin?dikyah amekkan ye..tunggu sat.
tok : eh xpayah..tok dah ada cermin..tok bawa..ada dlm beg..
aku: meh dikyah tolong amekkan ye.
tok :ha,tolonglah amekkan dlm beg tok.
~aku terus tergelak besar..tok bawa cermin motorsikal sape ntah..Ya ALLAH...
tok buat selamba tenuk je aku gelakkan die..hahaha..

6)jodoh
aku: tok,macam mana tok boleh kawen dgn wan(atuk)?
tok : ikan di laut,asam di darat,dalam periuk-berjumpalah.(tok nyanyi tanpa rasa bersalah)
aku : hahahaha..pandailah tok!

tok,i miss you..
tok pandai masak.
tok comey.
tok suka bagi duit..
tok yg slalu doakan cucu-cucunya..
moga ALLAH panjangkan umur tok dlm rahmat dan keredhaanNYA..

2 comments:

  1. mak cakap org utara sempoi.loklaq.part abg hadi tu paling best kott haha.slumber die bole lupe
    ps:dikyah?haha comel:)

    ReplyDelete
  2. hehe..itulah gelaran kat umah:dikyah..
    mari2 menghormati org tua..

    ReplyDelete

Followers

About Me

My photo
penuntut institut pemikiran politik Ibnu Hussian.